News:

contact: webmaster <at> shattered <dash> room <dot> net
write me a message if you are unable log in, if you need to recover your account, or if you would like to register a new account; also if the email address you used here before is not valid anymore.

Main Menu

Arena, Nederland en Progrock/Progmetal

Started by Wiebe, Wed, 2006-01-11, 23:55:28

Previous topic - Next topic

Wiebe

Hey,

Dit lijkt me een leuke topic voor een discussie.
Wie heeft er een (uitgesproken) mening over de in "subject" genoemde onderwerpen?
Sinds een week ben ik bezig me te verdiepen in de Nederlandse Progrock/Progmetal scene. Deze lijkt me nogal klein omdat je steeds dezelfde namen tegenkomt bij bandleden/projectleden.
'k Heb een paar jaar geleden via een site (ben vergeten welke) een boek aangeschaft over Nederlandse symfo, best leuk maar "symfo" is een vaag begrip, net als progrock/progmetal eigenlijk.
Ben erg benieuwd naar nieuw werk van bands als Sun Caged. Er schijnt dit jaar aardig wat aan te komen.
Vwb Arena, hoe zit het nu met caught in the act, is ie beschikbaar?
Veel vragen, hopelijk ook antwoorden ...

Take care,
Wiebe


PH

De enige nederlandse progbands die ik ken:

- Kayak
- Ayreon (en verwanten)
- Focus (vind ik nou niet zo geweldig...)

Maar er zijn er wel wat meer, maar die ken ik eigenlijk niet zo goed:

- Jan Akkerman
- Earth & Fire
- Ekseption
- Like Wendy
- The Gathering
- For Absent Friends (Ik hoorde ze op het concert van Kino in Zoetermeer!!)

Tja...

Verder is het mij eigenlijk niet zo duidelijk wat je precies met dit topic wilt.

Wiebe

Sorry hoor, maar daar word ik nu steeds zo pissig om. Ik heb al zeker vier keer een topic geopend en iedere keer krijg ik commentaar als "ik begrijp niet waar je met dit topic heen wilt".
Wat verwacht je nu voor antwoord van me: "naar de maan" of zo?
Voorlopig hoef je van mij geen replies meer te verwachten.

PH

Quote from: Wiebe on Thu, 2006-01-12, 15:37:34
Sorry hoor, maar daar word ik nu steeds zo pissig om. Ik heb al zeker vier keer een topic geopend en iedere keer krijg ik commentaar als "ik begrijp niet waar je met dit topic heen wilt".
Wat verwacht je nu voor antwoord van me: "naar de maan" of zo?
Voorlopig hoef je van mij geen replies meer te verwachten.

Sorry hoor, maar daar word ik dus pissig om. Je hebt al zeker vier keer een topic geopend en iedere keer moeten wij antwoorden met "ik begrijp niet waar je met dit topic heen wilt". :-\

Nee sorry. Effe serieus.
Ik ben me van geen kwaad bewust. :(
Volgens mij zijn het twee topics in één, of niet?

Je gaat je verdiepen in Nederlandse Prog. Dus je bent op zoek naar nieuwe (nog nooit van gehoorde) bands? We moeten daar onze mening over geven? ???

Ik heb in mijn vorige reply gedaan wat ik dacht dat je bedoelde en verder begreep ik de bedoeling inderdaad niet.


Maar nu ik er beter over denk zou het kunnen dat je vroeg naar de meningen over Nederlandse Prog in het algemeen.
Welnu, ik vind Nederlandse Prog beter dan de rest van de Nederlandse muziek. (Zo heb ik laatst gehoord dat Hardcore een 100% Nederlands product is... bah).

Maar ik vind Nederlandse Prog (zoals Ayreon enzo) niet echt veel anders dan anderstalige Prog. Als de lyrics nou in het Nederlands waren, dan is het pas echt anders. Maar dat zou voor mij echt niet hoeven. Liever niet. :P

En wat betreft je opmerking over Arena: Ik heb op de Verglas website gekeken en daar is Caught of the Act te koop voor 12,99 pond. ;)

Quote from: Wiebe on Thu, 2006-01-12, 15:37:34Wat verwacht je nu voor antwoord van me: "naar de maan" of zo?
Neehoor, eigenlijk verwachtte ik dat je ging uitleggen wat je met dit topic wilt.

Quote from: Wiebe on Thu, 2006-01-12, 15:37:34Voorlopig hoef je van mij geen replies meer te verwachten.
Zeg, ik ben misschien een beetje kinderachtig, maar als je al eerder meegemaakt hebt dat iemand (waarschijnlijk niet ik) zei dat ie niet begreep waar je het over had, dan ligt dat misschien ook aan jezelf?
En vragen staat altijd vrij, dan hebben wij niet zoveel aan antwoorden als "naar de maan", maar ook geen "Verwacht je dat ik "naar de maan" ga zeggen?", wat natuurlijk op hetzelfde slaat.

Verder lijkt het me ook wel interessant om het over Nederlandse Prog te hebben. Ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden!
Met welke band kan ik het beste beginnen?

Ik luisterde een hele tijd geleden het nummer Hocus Pocus van Focus, maar dat was voor mij een nachtmerrie. ::)

Appelmoes??

Ik weet zeker dat PH het niet negatief bedoelt, en hij heeft zijn excuses al aangeboden. Het zou jammer zijn als je niet meer zou posten.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet weet waar we nu over kunnen discuseren. Dit omdat er geen (duidelijke) stellingen in je openings post staan. Alleen de vraag of iemand een mening heeft over de 3 woorden in de titel. Dat is wel heeeel erg breed ;)

Dus stel eens een paar leuke stellingen op Wiebe (of anderen) en dan krijgen we leuke discussies :)

Ik heb al een leuke stelling: Nederland is gewoon te klein, waardoor de kans op een wereldwijd bekende progrock groep veel minder is. Arjen Lucassen staat in zijn eentje tegenover bijv. Arena en Threshold uit de UK en Symphony X en Dreamtheater uit de USA.
For some good reading visit:""Fluffy Kittens of DOOM"!

My drawings on MySpace


NijntjeRocks

Quote from: Appelmoes?? on Thu, 2006-01-12, 17:41:47
Nederland is gewoon te klein, waardoor de kans op een wereldwijd bekende progrock groep veel minder is. Arjen Lucassen staat in zijn eentje tegenover bijv. Arena en Threshold uit de UK en Symphony X en Dreamtheater uit de USA.
Ik denk dat we gemiddeld per hoofd van de bevolking meer te bieden hebben dan UK of USA of Ge, dus zo slecht doen we het niet ;)
Ook als je naar de contacten kijkt die NL artiesten blijken te hebben zijn we ook geen outsiders ofzo..
Nijntje=Miffy. Original Miffy: (in Dutch)

PH

Quote from: Appelmoes?? on Thu, 2006-01-12, 17:41:47Arjen Lucassen staat in zijn eentje tegenover bijv. Arena en Threshold uit de UK en Symphony X en Dreamtheater uit de USA.

Klopt. Arjen 'Ayreon' Lucassen heeft wel erg veel in z'n mars. En hij staat ECHT op gelijke voet met Arena en Threshold. Ze zijn ook ongeveer even bekend. Helaas moeten we vaststellen dat zijn muzikanten vaak uit het buitenland gehaald worden... :-X

Wiebe

Gelukkig, toch een interessante discussie op gang gebracht.
Jullie hebben precies geantwoord waar ik op hoopte, thanks.
Tijdens Googelen kom ik steeds meer (nieuwe) Nederlandse bands tegen. Soms vraag ik een demo aan. Dit doe ik soms ook met buitenlandse onbekende bands.
Aangezien ik in de omgeving van Den Haag woon (en werk), ken ik de meeste platenzaken in zowel Den Haag als Rotterdam. Verrassende ontdekkingen doe ik soms bij de Plaatboef, It (in Donner Rotterdam), Plato (Rotterdam) en Rocky Road (Den Haag). Grote ketens als Free Record Shop en Media Markt zijn bedroefend slecht qua collectie.
Arjen Lucassen staat inderdaad op gelijk niveau als Arena, Threshold en Symphony X.
Ik ben erg blij met de programmering van "De Boerderij" in Zoetermeer. De afgelopen paar jaar heb ik er onder meer 2 x Arena, Pendragon, Novact en Kamelot (USA) gezien. Bands als Epica, After Forever en Dead Soul Tribe heb ik er ook gezien maar imponeerden minder (vond ik in 2005).
Jullie ervaringen???

Appelmoes??

Ik bedoel ook niet dat Arjen 'minder goed' is dan Arena of Threshold. (Ik vind Ayreon zelfs beter ;)), maar dat voor elke artiest die wij dutchies naar voren kunnen brengen, de britten er denk ik wel 2 of 3 naar voren kunnen brengen. Misschien dat het in verhouding wel gelijk is hoor :)

Wat ik wel moet zeggen dat ik de progrock scene, naar mijn idee, in NL wel aan het opleven is. Rock over het algemeen doet het al jaren beter dan het ervoor deed naar mijn gevoel. Artiesten als Anouk en Di-rect doen wat betreft erg goed werk. Ook fijn om te zien dat the Box er op in gesprongen is met hun programma On the Rocks (ofzo) waarin vaak erg leuke nummers voorbij kwamen.
Ik hoop wel dat dit niet weer een fase is zoals het jaren terug was met grunge (Nirvana, Pearl Jam) en dat dit langer blijft.
For some good reading visit:""Fluffy Kittens of DOOM"!

My drawings on MySpace


Little Angel

Het opklimmen in de nederlandse rockscene is altijd al belabberd geweest....er zijn maar een paar bands die leuke zaaltjes vol trekken. Bijv. AF, Ayreon, Anouk e.d. en geloof me ik ben soort van half bandlid dus ik kan het weten......Alleen de nummers die (voor mij) te commercieel worden scoren....dan hebben ze voor mij afgedaan, neem nou Within Temptation......goede cd's gemaakt, heb ze een jaar geleden life gezien....totaal opafgeknapt. Alleen maar geld, geld en roem!!!!! Maar onder deze laag stof liggen heel wat leuke bands, die zeker niet minder zijn alleen niet de goede kruiwagen hebben! Juist deze bands hebben steun nodig, neem nou de band waar ik bij betrokken ben, Eyes Can't See, zijn al jaren aan het spelen, brengen een verrassend verfrissende sound, hebben mooie lyrics, staan met veel vuur op het podium, durfen te shockeren met hun muziek, elk optreden is weer een feestje. Zo bijvoorbeeld ook Knight Area, Aeolus, Signs, Toyz....zomaar een paar bands die ik via via gezien of cd's van heb, echt de moeite waard. Tzijn jongens die gewoon een baan hebben en zich in hun vrije tijd het ....werken om te oefenen e.d. (zoals bij IQ) Ik kan me nog van vroeger herinneren dat bands als Vandenberg wel eens scoorde als er een meezinger gemaakt werd (bijv.Burning Heart) maar voor de rest hadden ze totaal geen airplay....de dj's van toen wilde er gewoon niet aan....met uitzondering van een aantal (anders krijg ik de hele lading over mee heen) hopelijk zit de prog-rock (inderdaad heel breed) nu in de lift en krijgen de "kleine" bands nu ook eens een kans!!!!! Vaak zijn ook de labels waar deze bands (noodzakelijker wijze) bij aangesloten zijn nou niet ideaal......je moet als band niet denken dat dat zaligmakend is!!!! Nou krijg kramp, Wiebe,hopelijk heb ik een bijdrage aan de discussie kunnen dragen.
Ab Imo Pectore

Wiebe

Bedankt Little Angel voor je bijdrage.
Toevallig heb ik een paar dagen geleden de demo van de band waarbij je betrokken bent aangevraagd (en betaald). Ik ben erg benieuwd hoe jullie muziek op cd zal klinken!
Vwb je opmerking mbt Within Temptation en commercieel gaan, vraag ik me af waar voor jou (en de anderen) de grens ligt van het "aanvaardbare". Is succes een vies woord? Iedere band droomt er toch van ooit door te breken en een groot publiek te bereiken (en geld te verdienen)? Vind je dat ze zichzelf in de uitverkoop gooien? Ik heb zelf WT (nog) niet life gezien.
Ben benieuwd hoe de voor mij onbekende bands zijn die je genoemd hebt. 'k Ga als ik weer meer tijd heb zeker zoeken op het internet naar hun muziek.
Een band die ik erg waardeer is trouwens Threshold. 'k Zag ze live in de Boerderij en heb erg genoten van ze. Karl Groom (de leadgitarist) heeft trouwens veel met Clive samengewerkt.

Saryna

I wish I knew what you all were talking about. ??? :)  The only other language I know is a bit of spanish.  Oh well, one day........

Little Angel

Quote from: Wiebe on Sat, 2006-01-14, 21:41:35
Bedankt Little Angel voor je bijdrage.
Toevallig heb ik een paar dagen geleden de demo van de band waarbij je betrokken bent aangevraagd (en betaald). Ik ben erg benieuwd hoe jullie muziek op cd zal klinken!
Vwb je opmerking mbt Within Temptation en commercieel gaan, vraag ik me af waar voor jou (en de anderen) de grens ligt van het "aanvaardbare". Is succes een vies woord? Iedere band droomt er toch van ooit door te breken en een groot publiek te bereiken (en geld te verdienen)? Vind je dat ze zichzelf in de uitverkoop gooien? Ik heb zelf WT (nog) niet life gezien.
Ben benieuwd hoe de voor mij onbekende bands zijn die je genoemd hebt. 'k Ga als ik weer meer tijd heb zeker zoeken op het internet naar hun muziek.
Een band die ik erg waardeer is trouwens Threshold. 'k Zag ze live in de Boerderij en heb erg genoten van ze. Karl Groom (de leadgitarist) heeft trouwens veel met Clive samengewerkt.

Leuk joh, dat je de nummers van ECS hebt aangevraagd, echt de moeite waard, tenminste dat vind ik. Wat betreft WT.....kijk succes gun ik iedere band, maar het mag niet tenkoste kan van motivatie en kwaliteit....zodra een groot publiek, en dan bedoel ik mensen die normaal naar Frans Bauer luisteren, WT goed gaan vinden dan klopt er volgens mij iets niet!!!! De nummers worden dan te toegankelijk en niet echt meer de moeite waard. In de Boerderij was tijdens het concert dit ook goed te merken...en gelikte show, precies volgens schema, geen seconde te veel gespeeld! Kijk dan heb ik bij Threshold of wie dan ook veel meer lol hoor! Eyes Can't See is ook de moeite om live te gaan zien....helaas trekken die kleine bandjes niet veel publiek, maar hebben wel een harde kern die-hards......! In ieder geval ben je welkom! :D ;D Trouwens ik ga eind deze maand naar After Forever in Dordrecht....kijk dat is een band die ondanks het succes heel gewoon blijft, stuur je een mailtje krijg je snel bericht terug, spelen een goede show, blijven verrassen met muziek en zijn gewoon leuk!!!!!

Ab Imo Pectore

NijntjeRocks

Quote from: Little Angel on Sun, 2006-01-15, 18:43:47
ik ga eind deze maand naar After Forever in Dordrecht....
is dat weer in Bibelot?
Daar heb ik ze gezien toen ze nog niet zo bekend waren (WT trouwens ook, e.v.a.) Erg stijlvolle lokatie voor dergelijke bands ;)
Nijntje=Miffy. Original Miffy: (in Dutch)

Little Angel

Quote from: NijntjeRocks on Sun, 2006-01-15, 19:54:21
is dat weer in Bibelot?
Daar heb ik ze gezien toen ze nog niet zo bekend waren (WT trouwens ook, e.v.a.) Erg stijlvolle lokatie voor dergelijke bands ;)

Ja in Bibelot!!!! Voor mij de eerste keer in deze zaal! Dat komt omdat als ze in de Boerderij spelen ik op vakantie ben, toen heb ik gezocht naar een zaal die het dichts bij was. ;D
Ab Imo Pectore

Little Angel

Quote from: Wiebe on Sat, 2006-01-14, 21:41:35
Bedankt Little Angel voor je bijdrage.
Toevallig heb ik een paar dagen geleden de demo van de band waarbij je betrokken bent aangevraagd (en betaald). Ik ben erg benieuwd hoe jullie muziek op cd zal klinken!

Zeg Wiebe, laat je nog ff weten wat je van de cd van ECS vindt????? :)
Ab Imo Pectore

Wiebe

Yep, After Forever is een sympathieke band. De ene keer dat ik ze zag, hadden ze erg veel pech. Tijdens het concert viel een gitarist uit (nav pijnen na een blinde darm operatie kort daarvoor) en ondanks dit gemis hebben ze de set toch uitgespeeld (min enkele nummers). Dat getuigt van respect voor de fans!!!
Damn, Little Angel, ik heb nog steeds de cd niet ontvangen. Maar zodra ik 'm krijg zal ik je zeggen wat ik er van vind.
Ik begrijp zo'n beetje wat je bedoelt met je opmerkingen over WT. Al kan ik er zelf niet over oordelen.
Wel vind ik als ik terugdenk aan alle bands die ik tot nu toe gezien heb, grote verschillen zitten in inzet en spontaniteit. Bands die ik rond 1995 zag (Therapy?, The Levellers, Tears for Fears), sorry Appelmoes, geen van allen progbands), waren fantastisch qua inzet.
Wat vinden jullie van the Gathering? Ik zag ze 2 keer en vond hun muziek echter steeds minder goed worden.


Little Angel

Quote from: Wiebe on Mon, 2006-01-16, 22:48:52
Yep, After Forever is een sympathieke band. De ene keer dat ik ze zag, hadden ze erg veel pech. Tijdens het concert viel een gitarist uit (nav pijnen na een blinde darm operatie kort daarvoor) en ondanks dit gemis hebben ze de set toch uitgespeeld (min enkele nummers). Dat getuigt van respect voor de fans!!!

Goh, hier was ik ook bij!!!!!!! Er werd die avond behoorlijk geimproviseerd.(shit is dat nou met 1 of 2 ss) maar ondanks alle ellende zette ze toch een onwijze show neer, helaas een beetje korter dan normaal maar ja, een hoop nummers kunnen zonder gitarist en grunch niet goed neergezet worden. Met name Joost vond ik geweldig op z'n Keytar....leuk joch :-* ;D ;)
Ab Imo Pectore

PH

Quote from: Little Angel on Tue, 2006-01-17, 10:32:10
Goh, hier was ik ook bij!!!!!!! Er werd die avond behoorlijk geimproviseerd.(shit is dat nou met 1 of 2 ss) maar ondanks alle ellende zette ze toch een onwijze show neer, helaas een beetje korter dan normaal maar ja, een hoop nummers kunnen zonder gitarist en grunch niet goed neergezet worden. Met name Joost vond ik geweldig op z'n Keytar....leuk joch :-* ;D ;)
'Shit' is met 1 s.

graag gedaan.


Ik ben opeens erg nieuwsgierig naar deze band, ik hoor er alleen maar goeie dingen over...

Appelmoes??

Quote from: Little Angel on Tue, 2006-01-17, 10:32:10
Met name Joost vond ik geweldig op z'n Keytar....leuk joch :-* ;D ;)
je had the guitar-keytar battle moeten zien met Arjen Lucassen bij Star One... Meesterlijk!
For some good reading visit:""Fluffy Kittens of DOOM"!

My drawings on MySpace


Little Angel

Quote from: Appelmoes?? on Tue, 2006-01-17, 16:50:21
je had the guitar-keytar battle moeten zien met Arjen Lucassen bij Star One... Meesterlijk!

Heb ik gezien, was meteen onder de indruk van Joost, zo jong en zo talentvol!!!!!!! Hij speelt met zoveel motivatie dat het een genot is om naar hem te kijken. En dat ga ik de 28 ste dan ook weer doen!!!!!! Voor degene die nog twijfelen, gewoon gaan. Wordt weer geweldig!!!!!!!! ;D
Ab Imo Pectore

Little Angel

Quote from: PH on Tue, 2006-01-17, 16:20:01
'Shit' is met 1 s.


OK, bedankt, maar ik geloof dat ik daar nog wel uit had gekomen! :-\
Ab Imo Pectore

Wiebe

Little Angel, ik heb afgelopen weekend eindelijk de cd van Eyes Can't See ontvangen.
Tja, ik moet zeggen dat ik 'm helaas vond tegenvallen. Ik geloof niet dat het de beste delen van het verhaal Jessy The Malice zijn die zijn opgenomen op de cd (ep).
De duur van de cd (17 min.) vind ik nogal mager, ook konden de melodie- en zanglijnen mij niet "bekoren". Wel kan ik duidelijk horen dat de band veel in zijn mars heeft, goede muzikanten en bekwame zanger/zangeres.
Muziek moet mij aangrijpen en me emotioneel iets doen, iets wat deze cd niet bij mij teweegbrengt.

Little Angel

Quote from: Wiebe on Mon, 2006-01-30, 22:44:37
Little Angel, ik heb afgelopen weekend eindelijk de cd van Eyes Can't See ontvangen.
Tja, ik moet zeggen dat ik 'm helaas vond tegenvallen. Ik geloof niet dat het de beste delen van het verhaal Jessy The Malice zijn die zijn opgenomen op de cd (ep).
De duur van de cd (17 min.) vind ik nogal mager, ook konden de melodie- en zanglijnen mij niet "bekoren". Wel kan ik duidelijk horen dat de band veel in zijn mars heeft, goede muzikanten en bekwame zanger/zangeres.
Muziek moet mij aangrijpen en me emotioneel iets doen, iets wat deze cd niet bij mij teweegbrengt.

Jammer.....ik weet zo gauw niet welke nummers er opstaan....eigenlijk is het ook onbegonen werk om een rock-opera (of progrock concept klink beter) uit elkaar te halen en apart op cd te zetten....het hele verhaal is waar het omdraait, dat elk nummer perfect qua verhaal en muziek in elkaar overloopt. Mocht je toevallig een keer in de beurt zijn waar ze optreden dan zou ik zeggen...ga het live eens beleven....je zal dan zeker een andere indruk krijgen....en ja ook hier geldt...smaken verschillen(gelukkig) ;D
Ab Imo Pectore

Wiebe

Het is en blijft mijn persoonlijke mening natuurlijk. Laat het niemand ervan weerhouden de EP te beluisteren. Je hebt gelijk mbt het live beluisteren en zien van een band, dit geeft altijd de beste indrukken. Er zijn veel bands die live beter klinken dan op cd.